Elektrikli scooterler (e-scooter), 2017 yılında piyasaya sürüldüğünden bu yana şehir sakinleri için önemli bir ulaşım aracı haline geldi. Üstelik nüfus yoğunluğu olan şehirlerde, özellikle kısa mesafeler için toplu taşımaya alternatif olup, elektrikli olmaları sebebiyle hava kirliliğini azaltmaya da katkı sağlıyor.
Son yıllarda tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de
kullanımı giderek artan elektrikli scooter, bazı riskleri de beraberinde
getiriyor.
NEV Esentepe Hastanesi Ortopedi ve Travmatoloji Uzmanı Op
Dr. Yaşar Akdoğan, scooter kazalarının yüzde 50’ye yakınının ortopedik
yaralanmalarla sonuçlandığına işaret etti.
Ciddi artış var
Her yenilik gibi yazılı ve sözlü birtakım kuralların
halen gelişim aşamasında olmasının da kazalar açısından boşluk yaratabildiğini
hatırlatan Dr. Yaşar Akdoğan, ortaya çıkabilecek ortopedik sorunlara işaret
ederek şu bilgileri verdi: "Özellikle büyük şehirlerde kullanım oranının
artmasıyla birlikte yaralanma oranlarında da artış gözleniyor. Elektrikli
scooter kazaları ile ilgili yaz aylarında ve hafta sonlarında, özellikle de
saat 14:00 ila 22:00 arasında ciddi artışlar saptanmıştır. Bu yaralanmalar, 18-44
yaş arasında ve genellikle erkeklerde daha sık olarak görülmektedir. Bunun
yanında, kullanım için yasalarca belirlenmiş minimum yaş sınırı olmaması da
kaza açısından risk oluşturuyor” diye konuştu.
Koruyucu ekipman kullanımı şart!
“Elektrikli scooter sürücülerinin yaş sınırları, trafik
eğitimi zorunlulukları ve yaralanma riskine karşı zorunlu koruyucu ekipmanları
yasal olarak tam belirlenmediği için birçok sürücü koruyucu ekipman kullanmıyor”
diyen Op Dr. Yaşar Akdoğan, basit bir ortopedik yaralanmayla sonuçlanabilecek
kazaların, yüksek riskli ortopedik yaralanmalara neden olabileceği uyarısında
bulunarak sözlerine şöyle devam etti: “E-scooter kazasına bağlı yaralanmaların
sıklıkla omuz, dirsek ve eller gibi üst ekstremitede, diz eklemi ön çapraz
bağlarında, kafa bölgesinde ya da yüz bölgesinde olduğunu görüyoruz. Ancak
kalça kırıkları ve alt ekstremitede kontüzyonlar da görülüyor. En sık kırılan
kemik el bileğinde Radius kemiği olup, alçı ile tedavisi mümkün olan
sorunlardır. Yaralananların yüzde 80-90 civarı acilden eve gönderilirken, yüzde
10-20 civarı ise ameliyat edilmek üzere servise veya yoğun bakıma
yatırılmaktadır. Bacak gibi alt ekstremite kırıkları, kol-el gibi üst
ekstremite kırıklarına göre 2 kat daha yüksek bir hastaneye yatış oranına
sahip.”
Kesin kurallara ihtiyaç var
Bazı ülkelerde, elektrikli scooter kullanımının daha
güvenli hala getirilmesi için birtakım yasal düzenlemeler getirildiğini
hatırlatan Dr. Yaşar Akdoğan, “Yasa düzenleyiciler, şehir planlamacıları ve ticari
kurumlar, isteğe bağlı mobilite pazarı olgunlaşmaya devam ederken, hem
sürücülerin hem de yayaların güvenliğini en üst düzeye çıkarmaya
odaklanmalıdır. Koruyucu ekipman kullanımı mutlaka teşvik edilmeli, hatta
birtakım ekipmanların (kask, bilek, dirsek ve diz korumaları, vb.) kullanımı
zorunlu olmalıdır. Sürücülerin hem kendi güvenlikleri hem de çevre güvenliği
açısından birtakım yasal yaptırımlar olmalı. Alkol alındıktan sonra
kullanılmamalı, yolcu sayısı (yalnız 1 kişi olmalıdır), kullanılan zeminin uygunluğu
(ıslak veya engebeli zeminler kullanıma uygun değildir), trafikte uyması
gereken genel kurallar ile yaş aralığı, hız sınırı, ve koruyucu ekipman
kullanımının da yasa düzenleyiciler tarafından bir an önce belirlenmesi önem
taşıyor” ifadelerini kullandı.
###
-
Op. Dr. Yaşar Akdoğan Özgeçmiş
Popüler Yazılar
- Kalp damarlarının incelemesind...
- Kadın sağlığını tehdit eden se...
- Güngör: “Kış aylarında boğaz a...
- Okullarda el, ayak, ağız hasta...
- Ağrılara doğal çözüm: Nöralter...
- AIDS hastalığı tüm dünyada hız...
- Safra kesesi taşları neden olu...
- Hamilelik belirtileri nelerdir...
- Akciğer kanserinin bir numaral...
- Boğaz kuruluğu neden olur? Boğ...